Sjefens trivsel smitter

dressed-as-elvis-1bb
Tidligere styreformann Herb Kelleher i Southwest Airlines, et av verdens mest lønnsomme flyselskap, synger Elvis-låter for de ansatte på en av de 70 flyplassene de betjener.

– Lederatferd smitter mer enn noe annet

– Ledere får de medarbeiderne han eller hun fortjener.

Det er Ingar Skaug som sier dette  til Aftenposten. Skaug har vært internasjonal toppleder gjennom mer enn 30 år, blant annet i SAS, Wilhelmsen Lines, og Wilh. Wilhelmsen Holding, der han var konsernsjef. Nå har han samlet sin historie og ledererfaring i boken Levende lederskap. – Å skape trivsel på arbeidsplassen betyr enormt mye, og som leder er det en hovedoppgave å få det til, sier Skaug.

Tidligere daglig leder Roger Keiseraas i NSB Assistor må male «Elg i solnedgang» på to timer
i Begeistrings-kommisjonens nye serie
«Lederne gjøre ting de ikke kan». (Fra boken «Begeistring!»)

– Dette går mye på å bygge en kultur som får alle til å føle frihet til å bidra. Som ledere må vi legge forholdene til rette for det. Vi må sørge for at medarbeiderne får utvikle seg og få frem den kraften som ligger i hver enkelt. Det skaper energi, gir bedre prestasjoner og økt produksjon.

Gøy å lykkes

At budskapet lyder opplagt og enkelt, kan han være enig i, men gjennomføringen er mer komplisert, påpeker han. Det krever blant annet en leder som er åpen og gir tilbakemeldinger og som selv er endringsvillig. En som er synlig og har en velmenende og positiv grunntone overfor medarbeidere og arbeidet som utføres.

Lederens holdning og innstilling smitter, minner han om. Og ikke minst: – En leder må aldri glemme at alle synes det er gøy å lykkes. Derfor må suksess synliggjøres og deles. Det nytter ikke å sitte på toppen og ta all ære selv, sier Skaug til Aftenposten.

Les hele artikkelen i Aftenposten her. 

Klikk her for å lese mer om involverende og lure ledere med smittende begeistring i bøkene «Begeistring!» og «Lure ledere».

Og her kan du lese mer om engasjerende foredrag om hvordan skape  begeistringsledelse, begeistrede medarbeidere  og latterlig lure og lønnsomme virksomheter.