|

Si «Nei» for å fokusere på det viktige

Å si ‘nei’ oftere kan gi deg mer selvtillit, kontroll og balanse i livet ditt, skriver Brennan Nevada Johnson i en artikkel fra Fast Company.

De fleste av oss trenger nemlig å lære å si ‘nei’ oftere, slik at vi har tid og energi til å si ‘ja’ til de tingene som virkelig betyr noe. Hvis du ikke greier å si ‘nei’ når du trenger det, vil du rett og slett ikke kunne fokusere godt nok på prioriteringene dine.

Å si ‘nei’ oftere, er lurt: Det gir deg større kontroll over livet ditt, styrker både helsen og sinnet, og reduserer faren for å bli utbrent.

Psykologisk trygghet på arbeidsplassen forutsetter stor toleranse for uenighet og ‘nei’
(- hør podcast med Jon Morten Melhus om dette).

«Virksomheter som er viser respekt, er inkluderende og oppmuntrer til åpenhet og involvering, inkludert viljen til å la folk si nei, kan skape eksepsjonelle resultater.»
– Ari Weinzweig, CEO Zingerman’s gourmet food company

Det er ikke alltid lett å si ‘nei’; vi vil jo helst ikke skuffe noen. I en studie utført av New York Institute of Technology aksepterte 77% av deltakerne en invitasjon til noe de egentlig ikke hadde lyst til å delta på, fordi de var redde for hva som ville skje hvis de avslo.

Dette betyr imidlertid ikke at du må være uhøflig når du avslår en henvendelse. Å svare på en e-postforespørsel med bare et «NEI!» vil sannsynligvis ikke begeistre mottakeren, spesielt ikke sjefen din. I stedet, vurder følgende:

  1. Vær respektfull og direkte. Folk vil (forhåpentligvis) sette pris på ærligheten din og det faktum at du ikke kaster bort deres tid. Husk, du gjør ikke noen tjeneste ved å si ‘ja’ til noe du vet at du ikke kan forplikte deg helt til.
  2. Gi en kort forklaring hvis du føler at det er berettiget, men føl ikke at du er nødt til å be om unnskyldning.
  3. Vit hva prioriteringene dine er og hvor grensene dine går, slik at du proaktivt er forberedt på å si ‘nei’ når det er nødvendig for å fokusere på det som virkelig betyr noe.
  4. Hvis du kan, tilby noen alternativer slik at du fortsatt støtter den som spør.
  5. Si ‘nei’, men tilby dem deretter en mini-marshmallow. (Dette vil midlertidig distrahere dem fra å høre ‘nei’ og sannsynligvis få dem til å smile og tenke på hvor sjarmerende du er.)

Hva med en lederworkshop på 3 timer om å skape psykologisk trygghet, åpenhet, bedre samarbeid og bedre resultater? Ta kontakt for en uforpliktende forespørsel.

Les artikkelen av Brennan Nevada Johnson i Fast Company.
Og takk til Mike Kerr for inspirasjon til oftere å si NEI.

Similar Posts