| |

Tar du som leder humor på alvor?

Humor er den beste kulturbyggeren. Her er ekspertens tips til hvordan du dyrker moroa på jobb.

Intervju hos lederne.no, av Signe Marie Sørensen, 21.04.2021   
Foto: Fartein Rudgjord

Jon Morten Melhus. Foto: Fartein Rudjord

Jon Morten Melhus

• Bakgrunn som siviløkonom
• Ledererfaring fra Den Norske Opera, Radio 1, «Mot i Brøstet» og reklamebyråer mm.
• Tjue års erfaring som standupkomiker og entertainer
• Forfatter av seks bøker om humor og begeistring.
• Regnes i dag som en av landets fremste motivatorer og foredragsholdere på temaet.
• Driver begeistring.no

Gjennom en lang lederkarriere, ispedd tjue års erfaring innen standup- og entertainment, kjenner forfatter og motivator Jon Morten Melhus humorens virkning bedre enn de fleste.

– Humoren hjelper oss å frigjøre og forløse energi, samtidig som den hjelper oss å håndtere stress, frustrasjoner og ubehag. Vi er rett og slett helt avhengige av humor og latter, også fra et Darwinistisk synspunkt, forklarer Melhus.

Mens en avvæpnende latter kunne bety forskjellen på liv og død for urmennesket, er mangel på humor i dag «bare» et sosialt hinder. For en bedrift derimot, kan det i ytterste konsekvens bety make it or brake it når ting butter.

Limet i teamet

– En virksomhet som ikke får til å ivareta fellesskapet og den gode kulturen vil slite nå, sier Melhus og sikter til den nye hverdagen med hjemmekontor og avstandsledelse. For hvem er du egentlig lojal til når kulturen uteblir?

Det kan være alt fra blikket som får alle til å knekke sammen i latter, til en pussig digresjon i morgenmøtet – de små tingene som ikke faller like naturlig over skjermen. God humor skaper begeistring og har evnen til å holde oss motiverte, også i motbakke. Derfor er det både smart og lønnsomt å sette ekstra fokus på det i disse dager.

– Humoren hjelper oss å frigjøre og forløse energi, samtidig som den hjelper oss å håndtere stress, frustrasjoner og ubehag. 

Melhus legger ikke skjul på at den største humørdreperen av alle er selvhøytideligheten

– Selvhøytidelige mennesker skaper usikkerhet, noe spesielt ledere bør være bevisste på, sier han.

Jon Morten Melhus legger ikke skjul på at den største humørdreperen av alle er selvhøytideligheten.. Foto: Fartein Rudjord

Leder eller humorkonge?

– Lederen trenger ikke nødvendigvis å være morsom selv. Det handler om å ta godt vare på humørsprederne i teamet, og la humoren blomstre, smiler Melhus.

Tre enkle grep du kan gjøre for å lette stemningen

  • Send info før møtet: Møter består som regel av tre deler: informasjon, diskusjon og beslutning. Gir du info på forhånd, kortes den «kjedelige» delen ned og rommet for engasjement blir større.
  • Prioriter gladsakene: Start morgenmøtene med en liten gladhistorie. Alt fra små seiere til en morsom detalj fra egen hverdag sprer litt solskinn på morgenkvisten. Tør du å være selvironisk som leder, skaper du i tillegg god takhøyde og rom for latter.
  • Gjør Excel til et lyspunkt: Frykter du at den talltunge presentasjonen din vil ta knekken på alt av god stemning? Gjør den til en quiz, og la de ansatte gjette hvilke poster tallene tilhører.

Vær kreativ, og se hva som funker i ditt team. Krampaktig moro kan fort bli i overkant intenst, så velg en og annen justering her og der, så faller det mer naturlig.

Og en fjerde ting; ikke undervurder verdien av et smil!

Er du en leder som tør å ha det gøy på jobb?

– Steinansikt fungerer kun i poker og kortspill, aldri ellers, påpeker Melhus.

Sunn vs usunn humor

Å skape god kultur basert på humor og begeistring kan være utfordrende i et team bestående av både ekstroverte og introverte, og fra ulike deler av landet eller verden.

– Humor er en egenskap med regionale forskjeller. For en leder gjelder det å legge til rette for den sunne humoren som selvironi, galgenhumor og komikken der vi ler med og ikke av hverandre. Den harde humoren som satire, sarkasme og ironi kan være veldig morsom, men den skaper distanse og kan være veldig kjølig, forteller Melhus. Han legger til at vinnerne av denne type humor som regel er makthaverne og de som er veldig kjappe i replikken.

For en leder gjelder det å legge til rette for den sunne humoren som selvironi, galgenhumor og komikken der vi ler med og ikke av hverandre

For å sikre en sunn kultur der alle har en stemme, er lederens viktigste jobb å se alle individene og skape rom for alle måter å være på. Men hvordan løser du det når noen tar mye plass sosialt, mens andre trives med å holde seg i bakgrunn?

– Interesser deg for dine ansatte, oppfordrer Melhus og utdyper;

– Én medarbeidersamtale i året er ikke godt nok. Snakk jevnlig, både om jobb og interesser på utsiden av jobb. Når du vet hva som driver hver enkelt, er det lettere å engasjere og skape rom for alle, råder han.

Tre lyspunkter du kan skape fra hjemmekontoret

  1. Fem-minutters der ansatte bytter på å fortelle eller vise noe de syns er kult, rart, unikt osv. Det kan fort resultere i engasjerende samtaler om alt fra 70-tallets beste gitarsolo til verdens råeste katamaran. Dermed kan internhumoren blomstre!
  2. Kudos på kalenderen – let etter positive ting med én eller flere av dine medarbeidere hver uke. Sett det på kalenderen, og ta en telefon. Merk at du blir bedre til å se hver enkelt, noe som øker både trivsel og lojalitet over tid.
  3. Teams med tema – sett tema for fredagsmøtet, alt fra reisetema til fruktfat kan funke. Premier beste Teams-bakgrunn, beste antrekk eller beste helhetsinntrykk.
Flere gøyale ideer på begeistring.no

Les artikkelen her hos Lederne.no 

Similar Posts