| |

Foredrag / workshop «Begeistringsledelse: Latterlig lønnsomt!»

Alle virksomheter er avhengig av å få gode resultater gjennom sine medarbeiderne. Likevel drives det overraskende mye middels og til dels dårlig ledelse, som ikke inspirerer medarbeiderne til å yte sitt beste for virksomheten, men tvert imot demotiverer «bedriftens viktigste ressurs».

Foto over: Direktør Roger Keiseraas i NSB Assistor blir utfordret av kollegene til å gjøre ting han ikke kan – og maler «Elg i solnedgang». Foto: Raymond Mosken

Jon Morten Melhus. Foto: Fartein Rudjord

I sine seks bøker om humor og begeistring har Melhus intervjuet mer enn 50 ledelse alle sektorer av norsk arbeidsliv, og disse casene belyser utfordringer og løsninger ar at ledere lykkes i å skape gode resultater sammen med og gjennom sine medarbeidere. Melhus belyser i sine faglige foredrag og workshops, som også er svært underholdende,  hvordan begeistringsledere driver suksessfull ledelse av kunnskapsvirksomheter, om organisasjonsutvikling, samspill mellom mennesker, hvordan redusere motstand mot endring, hvordan holde sykefraværet i sjakk – kort og godt hvorfor og hvordan begeistringsledelse er latterlig lønnsomt for alle virksomheter som ser behov for omstilling, innovasjon og en motivert og kunde-/brukerorientert virksomhetsskultur.

Tidligere styreleder Herb Kelleher i Southwest Airlines, i Elvis-kostyme, synger Elvis-låter for medarbeideren på en av de 70 flyplassene de opererer. Andre ganger tok han overraskelsesturer i ett av flyene iført kanin-drakt. Southwest Airlines blir av økonomi-magasinet Economist karakterisert som «The most successful airline in history».

Melhus presenterer de fem elementene som skaper begeistring hos enhver medarbeider, uansett hva de jobber med og på hvilket nivå, og de tre sentrale virkemidlene lederen har for å legge forholdene til rette for dette.

Hva var hemmeligheten bak Marit Breiviks ledelse og suksess med det norske håndball-landslaget, da hun revolusjonerte lagidretten med helt nye og moderne former for ledelse og involvering?

Livet på jobben behøver ikke være trist og leit.  Jon Mortens Melhus’ kurs i lederutvikling  er basert på cases og forskning som viser hvorfor alle typer virksomheter får betydelig bedre resultater gjennom å sørge for å ha engasjerte og entusiastiske medarbeidere, og hvordan de kan skape slike inspirerte og begeistrede organisasjoner.Kurs og lederforedrag om lure ledere i både lovende og labre tider

I Jon Mortens’ kurs i lederutvikling viser han både gjennom teori, forskning og empiri hvordan virksomheter som bevisst prioriterer på å skape involverte, engasjerte medarbeidere får langt bedre resultater og er langt mer lønnsomme enn selskaper som ikke har det hovedfokuset. Teori og forskningsresultater kobles mot en rekke cases fra ulike virksomheter, og foredraget gir høy underholdningsverdi i tillegg til det faglige utbytte. Og i all beskjedenhet er vel hans lederforedrag rett og slett svært morsomme og inspirerende, i tillegg til å ha et solid faglig seriøst innhold.

Kurs og foredrag og lederutvikling er rettet mot mellom- og toppledergrupper, HR-medarbeidere og stabsgrupper i både privat og offentlig sektor.

Kveldsunderholdning

Melhus tar også oppdrag med kåserier og middagsunderholdning på internsamlinger og event, – gjerne som oppfølging av foredrag/workshop tidligere på dagen. Her er det ulike muligheter, hvor vi kan trekke inn musikalske artister, mm. Arrangementene skreddersyes alltid til virksomheten, antallet og stedet.

Jon Morten Melhus

Jon Morten Melhus. Foto: Fartein Rudjord

Forfatter og siviløkonom Jon Morten Melhus holder svært humoristiske og begeistrede foredrag for medarbeidere og ledere. Fordi de er faglig basert, er de krydret med inspirerende praktiske eksempler og tips, og han viser med betydelig glimt i øyet hvordan man skal skape mer entusiasme og engasjement på jobben – og dermed økt trivsel, mer fornøyde kunder/brukere og bedre resultater. Hans kreative og lekne faglige workshops engasjerer hele organisasjonen og legger grunnlaget for bedre intern kommunikasjon og samarbeid og en morsommere arbeidshverdag.

Jon Morten er en av Norges mest erfarne foredragsholdere, med mer enn 1.200 foredrag/workshops de siste 20 årene. Han er blant landets fremste rådgivere når det gjelder betydningen av begeistring og begeistringsledelse for å skape gode resultater. Jon Morten er utdannet siviløkonom fra NHH med bred ledererfaring (Den Norske Opera, Radio 1, «Mot i Brøstet», Stig og Stein Idélaboratorium AS, mm) og har også erfaring som entertainer/standupkomiker og konferansier på seminarer. Han bøker om begeistring og begeistringsledelse har solgt i nærmere 40.000 eksemplarer.

Ta kontakt her.

Bøker

Inspirerende bøker om humor, begeistring og begeistringsledelse – og rock fra Melhus Communication as!

Jon Morten Melhus har sammen med Trond Haugen utgitt bøkene «Latterlig Lønnsomt – om humor og begeistring på jobben»,«Begeistring! Om engasjerte medarbeidere og inspirerende ledere», og  ”Lure Ledere – Begeistringsledere skaper vinnere og enestående resultater”, som med til sammen nærmere 50.000 solgte eksemplarer er blant Norges mest solgte fagbøker de siste årene. I samarbeid med Pernille Dysthe gav Melhus i 2010 ut boken ”Riktig rektor?” om ledelse i skolesektoren. «Sykt bra – Resepten på friske sykehus» skrevet at Morten Eriksen-Deinoff og  Jon Morten Melhus, kom i mai 2013. Duoen gav i 2019 ut boken «Fiks fotballen – om den forgudede/forhatte fotballtreneren».

Bøker får dere i sammenheng med foredrag til hyggelig pris, hvis dere ønsker å dele dem ut til deltagerne, som en faglig relevant, men likevel munter og lekker seminarhilsen; 20 – 49 bøker: kr. 275,- og 50+ bøker: kr. 250,- (butikkpris kr. 345,-/389,-).

Lederutvikling og begeistring som konkurransefortrinn

Melhus har sammen med Morten Eriksen-Deinoff i HumanEffect as utviklet et program for å hjelpe virksomheter å innføre begeistring som konkurransefortrinn hos ledere og medarbeidere. Krevende nok, – men for å lykkes på disse to områdene over tid, behøver ledelsen bare ett hovedfokus: Sørg for å ha begeistrede medarbeidere. Fordelene er åpenbare: Begeistrede medarbeidere yter mer og jobber mer effektivt, er mer lojale, tåler motgang bedre, er mer oppfinnsomme – og har det mer moro på jobben. Begeistring smitter til kolleger og brukere.

Ta kontakt her.

Similar Posts