Selskapet hvor medarbeiderne har ubegrenset ferie
Filmstreaming-selskapet Netflix har en enkel ferie-policy: De har ingen ferie-policy. Så lenge du får jobben din gjort, kan du ta ferie når du vil. Medarbeiderne tar ferie når de vil og så lenge de vil.
Det har vært lønnsomt også. Etter at Netflix innførte den fleksible ferieordningen, har selskapets markedverdi økt til formidable 51 milliarder dollar.
Som i de fleste virksomheter i dag, er også Netflix-medarbeiderne i USA stort sett tilgjengelig 24-7 via sine smart-telefoner og PC’er. Siden ledelsen har tillit til at medarbeiderne stort sett er tilgjengelig når det er behov for dem, har de også tillit til at medarbeiderne kan ta ansvaret for når de tar seg ferie. Ledelsen besluttet å droppe hele ferieplanen, så hverken lederne eller medarbeiderne holder telling med feriedagene.
Netflix sjekker selvsagt heller ikke hvor mange timer medarbeiderne er på jobben. «Vi bør fokusere på hva folk får gjort, ikke hvor mange timer eller dager de jobber. Akkurat som vi ikke har en 9-16 timers-policy, trenger vi ikke en ferie-policy,» skriver selskapet i sin «Reference Guide on our Freedom & Responsibility Culture«, som har gått som en farsott på internett.
Og Netflix er ikke alene. Nå har selskapet som Virgin, General Electric og LinkedIn15 også innført ubegrenset ferie for sine ansatte.
Det handler om tillit og om å behandle medarbeiderne som voksne mennesker. Gir du tillit, får du tillit.
Som en av Netflix-lederne sier, har ikke selskapet noen policy for kleskode heller.
Men ingen har så langt kommet naken på jobben.
Les mer om hvorfor det lønner seg med fleksible ferieordninger:
Here’s Why Every Employee Should Have Unlimited Vacation Days