sur
| |

Måkeleder eller sur medarbeider: Bruk furtekontoret

Ingen virksomheter trenger måkeledere:
En sjef som flyr inn, skriker, skiter og flyr ut igjen.
Og en sur medarbeider bør ikke jobbe sammen med andre mennesker før vedkommende er blitt blid igjen.

 

sur

–Det er overraskende mange ledere som sier de leder moderne kunnskapsbedrifter, men de leder i realiteten som om det var industribedrifter. I de gamle industribedriftene var eiere og ledere ikke så opptatt om folk var blide eller sure, så lenge de gjorde jobben sin. Men i en kunnskapsbedrift utgjør humøret en stor forskjell. Bedriften kjøper hodet ditt, og det fungerer bare om du er blid og engasjert,  sier Melhus.

Da er det ikke en privatsak hvilket humør du er i.

– Noen sier at å være sur er en menneskerett, men det er det ikke. Hvis noen har gode grunner til å ikke ha en god dag, så kan de være litt alene, inne på et kontor for seg selv. Er du sur, bør du ikke å jobbe sammen med andre mennesker før du har blitt blid igjen..

– Da kan du heller være hjemme?

– Ja, det er like greit, sier Melhus.

Dårlig folkeskikk

Melhus er tydelig på at godt humør gir gode tall i budsjettet.

– Det er helt klart slik at engasjerte, blide kollegaer gir økt lønnsomhet. De gir mer, og ledere som klarer å få kollegaene til å samarbeide skaper produktivitet. En leder skal ikke være en måkeleder; en som flyr inn, skriker, skiter og flyr ut igjen. Den type ledere har vi ikke bruk for.

Det er medarbeidernes motivasjon og entusiasme som i stor grad bestemmer om virksomheten blir en vinner eller ikke i sin bransje, og humor og kreativitet er latterlig lønnsomt for alle virksomheter som ser behov for omstilling, innovasjon og en motivert og kundeorientert bedriftskultur, sier Melhus og legger til:

– Dessuten er det dårlig folkeskikk å komme sur på jobb.

Jon Morten Melhus er siviløkonomen og stand-up-komikeren som er så opptatt av hva godt humør betyr for en bedrift, at han laget seg sin egen arbeidsplass, Humor & Lønnsomhet. – Jeg trener ledere og medarbeidere i å skape mer begeistring på jobb, fordi all forskning og praksis viser at det er lønnsomt, sier Melhus.

Ta kontakt for å høre mer om faglige, men begeistrende foredrag og workshops for ledere og medarbeidere.

Similar Posts