Foredraget «Hva kan ledere lære av fotballen – og hva bør de absolutt IKKE lære?»
Få mer begeistring, energi og bedre resultater hos medarbeidere og ledere med faglige og humoristiske inspirasjonsforedrag med Jon Morten Melhus.
NYHET – Et lederforedrag i fotballdrakt:
«Hva kan ledere lære av fotballen
– og hva bør de absolutt IKKE lære?»
Historisk har fotballsektoren noen særegne kjennetegn:
- Uvanlig høy aksept for dårlig folkeskikk
- Lider av en leder-sparkesyke vi ikke finner i noen andre idretter eller bransjer
- Episk dårlige ansettelsesprosesser
- Millionbedrifter som drives nærmest som pølseboder, i overraskende stor grad styrt av emosjoner og kortsiktighet
- Svært utdatert syn på ledelse og utvikling av mennesker
Foredraget er basert på boken «Fiks fotballen – Slik gjør klubben suksess med den forgudede / forhatte fotballtreneren», der Jon Morten Melhus sammen med Morten Eriksen-Deinoff intervjuet mer enn 40 av Norges mest fotballkyndige personer. Det viste seg at forklaringene på bransjens mange svært underlige og lite profesjonelle handlinger og beslutninger, er dårlig ledelse og uprofesjonell, ofte emosjonelt og kortsiktig basert drift av selv store klubber med millionomsetning.
Og når fotballklubber lykkes, skyldes det vanligvis moderne, involverende ledelse med en sammensveiset ledergruppe, langsiktig strategi, strukturert økonomistyring, god markedsføring internt og eksternt.
Er ballen rund?
Det viser seg at fotballbransjen likevel ikke «er helt spesiell», men lykkes på omtrent samme kriterier som stort sett alle andre bransjer og virksomheter!
I dette faglige, men underholdende foredraget, er det mye å lære for ledere i både privat og offentlig sektor, både hva de bør gjør, og hva de IKKE bør gjøre for å lykkes med sine virksomheter.
Ta kontakt for mer informasjon.
Les mer om boken «Fiks fotballen» her.
Jon Morten Melhus
holder svært humoristiske og begeistrede foredrag for medarbeidere og ledere. Fordi de er faglig basert, er de krydret med inspirerende praktiske eksempler og tips, og Jon Morten viser med betydelig glimt i øyet hvordan man skal skape mer entusiasme og engasjement på jobben – og dermed økt trivsel, mer fornøyde kunder/brukere og bedre resultater.
Hans kreative og lekne faglige workshops engasjerer hele organisasjonen og legger grunnlaget for bedre intern kommunikasjon og en morsommere arbeidshverdag.