Javisst er du kreativ!
Alle er kreative!
– det handler mer om holdninger enn om egenskaper, og kreativitet kan læres og trenes opp.
Men da er det viktig at internkulturen er positiv og åpen for nye innspill. Hvis forslag jevnlig møtes med automatiske «Nei!» – og selv «Ja, men…» (meningsinnholdet kommer alltid etter et «men…») – fra ledere og kolleger, dempes effektivt viljen og bidragene til utvikling og forbedring. «Nei» reduserer risiko og sikrer status quo, så ingen nye og forstyrrende tanker skal få grobunn.
Men når ideer møtes med «Ja, og» eller «Ja, kanskje», skjer det mye positivt:
- «Ja» gjør deg til en bedre lytter
- «Ja» oppmuntrer til flere originale innspill
- «Ja» gir energi til teamet

«Du skal alltid tenke ja før nei»
Grong Sparebank er en suksessrik bank fordi den tar godt vare på både kunder og medarbeidere. I 2024 hadde banken mellom hvert tredje og fjerde nye lån i regionen fra Steinkjer til Mosjøen, hvor deres åtte avdelinger ligger, og resultatet for 2024 var kr 190 millioner.
«Du skal alltid tenke ja før nei» og kunne argumentere godt før du velger «nei», er en av de 10 levereglene i banken, som også fokuserer på at man prøve, og ikke vær redd for å feile.
Og alle skal bidra til å lage god stemning på arbeidsplassen – for det er selvsagt lov å ha det gøy!
Les mer om Grong Sparebank her.

«Ja, kanskje»
nevnes i Cultures of Growth av Mary C. Murphy. Uttrykket kommer fra Emma McIlroy, medgründer av Wildfang, som var sju år da hum trodde hun fant et mammutfotbein på stranden. I stedet for å flire og si: «Ja, særlig!», svarte moren hennes nysgjerrig og støttende: «Ja, kanskje!»
Et hånlig «Ja, særlig…» gjør folk usikre og dreper nysgjerrigheten.
Men et «Ja, kanskje» gjør det motsatte – det åpner for videre utforskning, selv av de sprøeste ideer. Kanskje finnes det en skjult skatt?
Det gjorde det faktisk for Emma: Moren tok funnet med til et museum.
Det var ikke en mammutfot, men en 200 millioner år gammel ichthyosaur-skalle – et av de best bevarte funnene i Irland, so m nå befinner seg på Ulster Museum i Belfast.

Se flere kreative chindogu-oppfinnelser her!
Foredraget «Humor & Kreativitet: Latterlig Lurt og Lønnsomt»
fokuserer på hva som fremmer og hemmer kreativitet i grupper og organisasjoner, og omfatter i tillegg til teori og cases, også gruppeøvelser underveis. Jon Morten Melhus bruker her sine personlige erfaringer fra Stig og Stein Idélaboratorium, Radio 1’s Nordpol-ekspedisjon med verdens første radiosending fra klodens topp, «Mot i Brøstet» som første industriproduserte TV-serie og andre kreative arbeidsplasser og prosjekter, og selvsagt eksempler fra forskning og research på området.
Ideell innledning til workshop eller idédugnad!
Klikk her for en uforpliktende forespørsel om hvordan vi kan lage en kreativ samling for dine medarbeidere!
Ill: Source: https://www.tofugu.com/japan/chindogu-japanese-inventions/