Å være kompetent er ikke nok – de sympatiske vinner
Kolleger som ikke er så dyktige, men sympatiske, foretrekkes fremfor usympatiske og kompetente!
Vi vil heller jobbe med hyggelige, men ikke så flinke medarbeidere, fremfor de dyktige, men usympatiske, viser forskningprosjekt. Forskerne Tiziana Casciaro og Miguel Sousa Lobo foretok en kartlegging av 10.000 kollega-relasjoner i fem ulike virksomheter. Deltagerne ble bedt om å rangere sine kolleger i to kategorier:
Om de var kompetente eller ikke kompetente, og sympatiske eller usympatiske.
Dermed ble kollegene inndelt i fire kategorier:
- The ‘loveable star’
Kompetent og sympatisk, altså den som er både flink og hyggelig - The ‘loveable fool’
Ikke så dyktig, men sympatisk - The ‘competent jerk’
Kompetent, men usympatisk - The ‘incompetent jerk’
Både inkompetent og usympatisk
Når forskerne spurte hvem deltagerne i undersøkelsen foretrakk å jobbe sammen med, svarte de selvsagt at de helst vil jobbe sammen med nr 1, den flinke og hyggelig, og absolutt ikke med nr 4, stakkaren som både var inkompetent og usympatisk.
Forskerne hadde naturlig nok forventet dette, men de ble overrasket da de ba deltagerne prioritere mellom nr 2 og 3:
Det viste seg at de fleste foretrakk å jobbe med den som var sympatisk, selv om personen ikke var så flink, fremfor den kompetente, men usympatiske.
«We prefer lovable fools to competent jerks»
Forskerne fant ut at hvis noen er sterkt mislikt, er det nesten uten betydning om personen er kompetent eller ikke; folk vil uansett ikke jobbe med han eller henne. Som mennesker vil vi normalt forsøke å unngå ubehaget med å bli behandlet nedlatende. Men de som er godt likt, vil kollegaene oppsøke, selv om de ikke har all verdens kompetanse eller kunnskap. Og forskningsprosjektet fant at dette ikke bare skjedde i ekstreme tilfeller; det stemte over hele linjen: Du kommer lenger med å være litt bedre likt, enn om du har litt ekstra kompetanse, hvis du vil være en person som kollegene skal foretrekke å jobbe sammen med.
Og det er gode grunner til å unngå den usympatiske kollegaen:
- Noen ganger kan det rett og slett være vanskelig å lirke den nødvendige informasjonen ut av ham, fordi han er en arrogant og nedlatende person.
- Kunnskap krever i tillegg ofte forklaring og tydeliggjøring for å kunne være nyttig. Du kan for eksempel ønske å brainstorme med noen eller stille oppfølgingsspørsmål, og denne typen samhandling kan være vanskelig med en selvgod, usympatisk person, uansett hvor kompetent han eller hun måtte være.
- For å lære og utvikle deg, må du ofte avsløre sårbarhetene dine, noe som kan være vanskelig med usympatiske mennesker – spesielt hvis du er redd for hvordan dette kan påvirke omdømmet ditt i hans øyne, eller hos andre han kan avsløre begrensningene dine til.
Derimot er det stor sannsynlighet for at en sympatisk personen deler all den informasjonen eller ferdigheter han har (selv om det kanskje ikke er så mye), ikke for å oppnå en fordel, men ganske enkelt bare for hjelpe andre å bruke det.
Dermed kan vi faktisk konkludere med at det er karrierefremmende å være en sympatisk og empatisk medarbeider!
(Men ikke la dette være en sovepute for å droppe kunnskaps- og kompetanseutvikling…)
Om forskerne:
- Tiziana Casciaro er professor i Organizational behavior har et professorat i Leadership Development ved University of Toronto’s Rotman School of Management.
- Miguel Sousa Lobo er assisterende is an assistant professor of Decision sciences ved Duke University’s Fuqua School of Business i Durham, North Carolina.
Klikk her for å se videoer og lese mer om foredrag og workshops hvor Jon Morten Melhus kan hjelpe dine kolleger og ledere med å skape mer humor, engasjement og bedre resultater.