18 vårtips for å skape mer energi og arbeidsglede – og bedre resultater
Det er 3 måter man kan motivere folk til å jobbe hardere, raskere og smartere:
- True dem.
- Betale dem masse penger.
- Gjøre jobben deres morsommere.
I dagens arbeidsliv har det vist seg lite effektivt å true ansatte.
Og å betale dem masse penger (selv om du har råd til det), viser seg dessverre å ha bare kortsiktig virkning.
Bare nummer tre, det som gjør arbeidsdagen engasjerende og morsom, påvirker reell, langsiktig endring. Jobben er ikke alltid morsom. Men hvis du er ansvarsfull og har
fokus på oppgaver og tidsfrister, vil all glede og humor du opplever med kollegene i løpet av dagen gjøre deg mer produktiv og engasjert.
Her er 18 enkle tips til hvordan dere kan skape en enda mer utfordrende, kreativ og morsom atmosfære:
- Skap begeistrings-tradisjoner med kollegene
Møtes kl 14.35 hver dag eller hver mandag til en quiz, sjokolade, is, cappuccino eller Pepsi Max.
-
Bruk noen minutter hver dag på å spasere rundt i – og gjerne ut av – kontoret.
- Gjør kontoret eller arbeidsplassen din til et sted du trives
Heng opp bilder, morsomme beskjeder fra kolleger eller kunder, artige figurer, eller kanskje et falsk Faberge-egg, på skrivebordet. Google har dette høyt prioritert, for å sikre at alle foretrekker å være på jobben fremfor å sitte på hjemmekontor.
- Le
- Gi komplimenter til noen kolleger hver dag
- Ikke si til andre eller om andre det du ikke vil at andre skal si til eller om deg
- Bli med på eller skap en jobb-aktivitet
Dart, fotball, sjakk, bridge, quiz, vinsmaking – det blir noe å glede seg til og noe å snakke med kollegene om.
- Start møtene med litt humor
Nerf-pistol, basketball-nett for papirkuler, partyfløyte, stor godteribolle, eller start møtet med en artig historie, vits eller Youtube-film for å få ned skuldrene før de alvorlige temaene overtar fokuset.
- Lag et belønningssystem for arbeidsglede og begeistring
Den som har oppmuntret kolleger, skapt flest smil hos kunder eller brukere, redusert stress med en artig replikk, etc.
- På hvert ukemøte med alle kollegene skal én person fortelle i 3 minutter om sin yndlingshobby, yndlingsbok, eller en annen interesse i privatlivet, så blir alle litt mer kjent med personen og ikke bare fagpersonen. Går på omgang.
- Ta deg tid til å respondere når det skjer noe gøy
Det er lett å la den rasjonelle venstrehjernen ta styringen på jobben, men stopp opp og ta deg tid til å gi kolleger og kunder en mulighet til å se det morsomme eller absurde i en situasjon eller et problem.
- Nye omgivelser
Ta møtet på en kafé, i en park, mens dere går en tur. Tilbake på kontoret vil dere ha fått ny energi av å se andre omgivelser og få frisk luft og regn eller sol i ansiktet – og sannsynligvis også noen bedre ideer og løsninger.
- Lunsj på et museum
Hvis du jobber i eller i nærheten av en by, er du sannsynligvis i nærheten av museer og gallerier. Når var sist gang du eller dine ansatte gikk på museum? Et selskap jeg jobbet med i Oslo, hadde jevnlige lunsjturer til museer og severdigheter, som skapte felleskapsfølelse og noe å snakke om etterpå.
- Feiring og party
Finn gode unnskyldninger for å feire sammen, med eller uten alkohol, – bursdager, ny kontrakt, kontrakten vi ikke fikk, det er torsdag, utendørs grilllunsj i februar, juleselskap i juni.
- Lotteri
På fredag -– eller kanskje mandag, det er da vi virkelig trenger hjelp – er det vinlotteri, ostelotteri, kakelotteri eller fri-etter-lunsj-lotteri. Noe å glede seg til, og gøy mens det står på. Vinneren er ikke de første, men de siste som blir trukket ut, da tar det lenger tid og blir mer spennende. Kanskje investere i et lykkehjul?
- Ekstrem kontor-makeover
Lysere og gladere farger, store grønne planter, inspirerende bilder på veggene og sunn snacks kan injisere positiv energi i et ellers trist kontor.
- Ikke snakk om jobben med kolleger utenfor jobben
Om dere gjør hyggelige ting sammen utenfor jobben, ikke snakk om jobben. Bruk tiden til å bli bedre kjent med hverandre. Da jobber dere bedre sammen også.
- Oppmuntre kollegene til å legge arbeidet bak seg på slutten av dagen.
Ansatte bør ikke være så opptatt av jobben at det påvirker familieliv og fritidsaktiviteter. Finn morsomme måter for ansatte å «lesse av» på slutten av dagen eller uken. Lag et rituale som å skrive en «to do» liste og digitalt eller fysisk legge den igjen på skrivebordet eller tavlen. Dermed kan man trene seg til ikke å tenke på oppgavene på listen til neste dag.
Mens arbeidsgleden og humoren øker i virksomheten, får dere samtidig anledning til å se om det er negative krefter i bedriften. Det er greit for ansatte å være sjenert eller innadvendt. Men det er ikke greit at de tapper energien ut av virksomheten og kollegene.
Når dere bestemmer dere for å ha det morsommere, så vil dere etter all sannsynlighet få et mer positivt forhold til jobben. Begynn pent og rolig med noen få, enkle aktiviteter, og ikke forvent at ting skal endrer seg over natten. Som B-gjengen sier: «Rom ble ikke brent på en dag».
Bestill et faglig og begeistrende foredrag eller en mini-workshop:
Humor & Begeistring: Latterlig Lønnsomt
Gjør som mer enn 1000 fornøyde private og offentlige virksomheter:
Bestill et foredrag for alle medarbeiderne. og inkludér gjerne en times workshop i etterkant, med Jon Morten Melhus.
Ta kontakt for mer informasjon.
Les mer om våre lønnsomme og inspirerende foredrag og
-workshops her.
Og klikk her for å lese mer om 6 bøker om mer enn 50 begeistringsledere som skaper involvering, begeistring og gode resultater.
Disse 18 tipsene er inspirert av følgende artikler:
http://uk.businessinsider.com/easy-ways-to-have-more-fun-at-work-2014-10?r=US&IR=T
http://www.agcareers.com/newsletters/creating.htm
https://www.americanexpress.com/us/small-business/openforum/articles/attitude-changes-everything-why-fun-at-work-can-mean-success-in-business/