Sur, fryktelig sjef som skaper turnover og giftige arbeidsplasser.
|

Ledelse glemmes i debatten om sykefravær

– Det er klare sammenhenger mellom sykefravær og ledelse. Hvorfor diskuterer vi sykelønn når det er arbeidsmiljø og ledelse som er viktigst hvis vi skal få ned sykefraværet? sier psykolog Benedicte Langseth-Eide til Dagens Perspektiv.

– 22 prosent av arbeidsgiverne jobber bevisst for å være en helsefremmende arbeidsplass. Jeg er nysgjerrig på de resterende 78 prosentene fortsetter hun. – Den enkeltgruppen som kan bidra mest til et bedre arbeidsmiljø, er gjerne den som klager mest på det høye sykefraværet: Ledere og arbeidsgivere: 

Ifølge STAMI (Statens arbeidsmiljøinstitutt) viser studier av den norske yrkesbefolkningen at om lag 15 prosent av sykefraværet tilskrives psykososiale forhold på jobben. Dette er forhold på arbeidsplassen som lederen har kontroll over: – arbeidsmiljø, kompensasjon, tilrettelegging, arbeidsoppgaver og lederstil.

Gallups studier om turnover viser at 75 % av ansatte som slutter, gjør det på grunn av forhold som ledere har ansvar for og kan påvirke.

De som får det til

For å ta tak i arbeidsmiljøet må man jobbe kunnskapsbasert, påpeker psykologen. Men det er viktig at man også jobber opp mot den aktuelle konteksten, og tar tak i de konkrete og reelle problemene på den enkelte arbeidsplass lokalt.

– Gullet ligger hos de virksomhetene som har fått det til. Og det viser seg at de gjør ting ganske likt. De forholder seg jo til de samme folka, de samme fastlegene og de samme ordningene og velferdstjenestene som alle andre, sier Benedicte Langseth-Eide.

Her er noen få eksempler på at det er mulig å redusere sykefraværet:

– Det er bedre å lære av gode eksempler her hjemme, enn å se på hva som skjer i utlandet, der både lovgivning og arbeidsforholde er helt annerledes, mener Langseth-Eide. – Sykefravær er en sammensatt problemstilling. Men om det virkelig er et ønske om å få det redusert, så ligger løsningene i å endre måten vi jobber med ledelse og arbeidsmiljø på.

To enkle, men latterlig lønnsomme tips til deg som er leder og vil bedre arbeidsmiljøet og redusere sykefraværet og turnover:

  • Få medarbeiderne til å snakke med deg som er leder før de ringer legen sin! Det kan være den lille forskjellen som gjør arbeidsdagen meningsfull og som gjør at vi klarer å holde sykefraværet nede og nærværet oppe, sier Cecilie Skrede og Rune Semundseth.
  • I IT-selskapet Fotoware har alle ansatte medarbeidersamtale så ofte som en gang i måneden. – En-til-en-samtalene med egen leder er viktige for både prestasjonskulturen og trivselen i selskapet, sier adm. dir. Anne Gretland i selskapet. – Hvis vi skal ha de beste folkene, så må de få jevnlig tilbakemelding på hvordan det går.

Bli en litt bedre leder!

En miniworkshop med ledergruppen på 2-3 timer er en god start for å forbedre arbeidsmiljøet og redusere sykefraværet. Jon Morten Melhus har holdt mer enn 400 foredrag og workshops for ledergrupper i alle typer virksomheter og bransjer.
Ta kontakt for et uforpliktende og begeistrende tilbud!


Les hele artikkelen i Dagens Perspektiv her.

Ill: © Stock-165038220

Similar Posts