Hvordan ha et godt arbeidmiljø med fjernarbeid og fjernledelse?
Mange virksomheter er organisert med fjernarbeid, der ansatte jobber lite eller aldri fysisk sammen, fordi team er geografisk spredt, arbeidet skjer på tvers av prosjekter, medarbeidere jobber ute hos kunder, eller hybride løsninger gjør fysisk tilstedeværelse mindre nødvendig. Det er arbeidsformen som krever det – ikke et ønske om å skille folk.
Her er tips for å bevare kontakt, samarbeid, trivsel og et godt arbeidsmiljø når man jobber med fjernarbeid:
1. Vær synlig og del av fellesskapet
Når du jobber på tvers av steder, er det lett å “forsvinne” fra radaren. Del status, små seire, og gjerne litt av hverdagen din. Det gjør deg synlig og skaper nærhet i teamet.
Eksempler: Del et bilde fra hjemmekontoret, skriv «Dette funket!» i Teams, eller gi en kollega skryt i chatten.
2. Prioritér korte, uformelle samtaler
Digitale relasjoner trenger små drypp av menneskelighet. De fem minuttene før møtestart kan brukes til å spørre hvordan folk har det.
Eksempler: «Hvordan gikk den presentasjonen din i går?» eller «Er kaffemaskinen fortsatt din beste kollega?». Småprat skaper varme.
4. Skap tydelighet og trygghet
Når man jobber uten fysisk nærhet, blir forventningsavklaringer ekstra viktige. Snakk med leder og kolleger om hvordan dere vil samarbeide, følge opp og gi tilbakemeldinger.
Eksempler: Lag felles “spilleregler” for kommunikasjon – når man svarer, hvor man deler informasjon, og hvordan man sier fra når noe ikke funker.
5. Del glede, humor og små seire
Fjernarbeid kan fort bli alvorlig og effektivt – men uten energi. Del det som skaper smil! Humor og positivitet bygger kultur, også digitalt.
Eksempler: Del en morsom meme i chatten, et bilde fra helgen, eller feir små milepæler med 🎉-emoji.
Hvordan lykkes med fjernledelse?
Viktigste faktorer:
- mål og rolleklarhet
- unngå konflikter
- behov for oppfølging og tilbakemeldinger
- tilgjengelighet av ledere
- selvstendighet blant ansatte
- godt samspill
- tillit
Fjernledelse krever stor grad av tillit. Skal man fjernlede, må man stole på sine ansatte. Fjernlederen trakk frem at det er en forskjell på å lede folk på avstand kontra dem man er samlokalisert med. Det kreves mer ved fjernledelse enn nærledelse, både på den sosiale og den faglige biten. I den sosiale biten må man være ekstra flink til å følge opp ansatte, støtte og gi tilbakemeldinger. På den faglige biten avhenger ledelsen av de ansattes oppgaver og hvor selvgående de er.
Men selve ledelsen og det man bør være opptatt av, endrer seg ikke om man er nær eller fjern.
Les mer om hvordan lykkes med fjernledelse her, basert på erfaringene med hjemmekontor under pandemien.
Ønsker dere en interaktiv workshop for å involvere alle medarbeiderne og/eller lederne om hvordan dere kan skape og beholde et enda bedre arbeidsmiljø med fjernarbeid? Siviløkonom og forfatter Jon Morten Melhus holder svært inspirerende – og nyttige – workshops for medarbeidere og ledere.
Fordi foredragene er faglig basert, er de krydret med inspirerende praktiske eksempler og tips, og Jon Morten viser med betydelig glimt i øyet hvordan humor og entusiasme kan styrke trivsel, samspill , effektivitet og prestasjoner – til glede for både kolleger, kunder og resultater.
Gjennom sine motivasjonsforedrag og workshops har han begeistret og lært opp ledere og medarbeidere i over 1300 virksomheter med en kombinasjon av innsikt, latter og inspirasjon.
