Ingen lærer uten å trene og feile - jonglere med tallerkner
|

Belønning og strategier for å lære av feil

UKENS STØRSTE TABBE

For noen år siden var jeg styreleder i Feed.no, en teknologi-startup. Selskapet sto overfor mange teknologiske og forretningsmessige utfordringer, slik oppstartsselskaper ofte gjør.
På hvert mandagsmøte med alle medarbeiderne samlet, var en fast programpost «Ukens største tabbe».
Alle delte feilene de hadde gjort den foregående uken, og den som presenterte den største tabben, fikk en flaske rødvin som premie.

På denne måten etablerte Feed en åpenhetskultur, hvor alle stod frem med problemer og tabber, i stedet for å skjule dem, og bidro til en innovativ prøve- og feile-kultur. I tillegg sørget denne praksisen for at alle kollegene ble påminnet om feilene, noe som reduserte sannsynligheten for at de ville gjenta dem i fremtiden.
Men hvis du presenterte den samme tabben på neste mandagsmøte, da ble det ingen rødvinsflaske …

En kan ikke få folk til å gjøre noe som helst om det ikke er lov å gjøre feil.
– Hans Geelmuyden

«Du skal alltid tenke ja før nei»

og kunne argumentere godt før du velger «nei», er en av de 10 levereglene i suksessbedriften Grong Sparebank, som fokuserer på at man prøve, og ikke vær redd for å feile.
Og dette har vært svært lønnsomt, styrket omdømme og gjort det veldig morsomt og inspirerende å jobbe i banken!

Innovasjon - nei, vi har prøvd det.

Fra uakseptable til ønskede feil

Amy C. Edmondson, professor ved Harvard Business School, har utviklet et spekter av årsaker til feil, som strekker seg fra klanderverdige til rosverdige handlinger. Dette spekteret hjelper organisasjoner til å forstå og håndtere ulike typer feil på en nyansert måte

Uakseptable feil (Blameworthy)
  • Avvik (Deviance)
    En person velger bevisst å bryte en foreskrevet prosess eller praksis.
  • Uoppmerksomhet (Inattention)
    En person avviker utilsiktet fra spesifikasjoner.
  • Manglende evne (Lack of Ability)
    En person har ikke ferdighetene, forutsetningene eller opplæringen som kreves for å utføre jobben.
Nøytrale eller kontekstavhengige feil
  • Utilstrekkelige prosesser (Process Inadequacy)
    En kompetent person følger en foreskrevet, men feilaktig eller ufullstendig prosess.
  • Oppgaveutfordring (Task Challenge)
    En person står overfor en oppgave som er for vanskelig til å kunne utføres pålitelig hver gang.
  • Prosesskompleksitet (Process Complexity)
    En prosess med mange elementer bryter sammen når den møter nye interaksjoner.
  • Usikkerhet (Uncertainty)
    Manglende klarhet om fremtidige hendelser fører til at folk tar tilsynelatende fornuftige beslutninger som gir uønskede resultater.
Intelligente / akseptable feil (Praiseworthy)
  • Hypotesetesting (Hypothesis Testing)
    Et eksperiment gjennomført for å bevise at en idé eller et design vil lykkes, mislykkes.
  • Utforskende testing (Exploratory Testing)
    Et eksperiment gjennomført for å utvide kunnskap og undersøke en mulighet, fører til et uønsket resultat.

Feire og belønne feil

Ballonger ©adi-goldstein-Hli3R6LKibo-unsplash.
© adi-goldstein-Hli3R6LKibo-unsplash
Google belønner feil

I sin bok Work Rules! sier Googles sjef for personalavdelingen, Laszlo Bock, at «det er også viktig å belønne feil» for å oppmuntre til risikovilje.
Bock gir eksempelet med Google Wave, en nettplattform lansert i 2010 og stengt et år senere. «De tok en massiv, kalkulert risiko. Og mislyktes. Så vi belønnet dem.»

Intuit – «Vi feirer feil»

Programvareselskapet Intuit gir en spesiell pris for «Beste feil» og arrangerer «feiringsfester for feil». «Hos Intuit feirer vi feil,» forklarer medgrunnlegger Scott Cook, «fordi hver feil lærer oss noe viktig som kan bli spiren til den neste store ideen.»

Gore-Tex feirer feil som en del av den kreative prosessen

WL Gore, produsenten av Gore-Tex, ble en gang kåret til det mest innovative selskapet i USA. De har lenge feiret når et prosjekt ikke lykkes – med øl eller champagne – «akkurat som de ville gjort hvis det hadde vært en suksess.»
Gores grunnleggende prinsipper inkluderer: «Handling verdsettes, ideer oppmuntres, og feil betraktes som en del av den kreative prosessen.»

Nøkkelen til suksess er fiasko … Suksess består av 99 % fiasko.
– Sir James Dyson, grunnlegger og hovedeier av støvsugersuksessen Dyson Inc


Ønsker dere en effektiv og kreativ workshop for å finne løsninger på interne eller eksterne utfordringer?
Vi har gjennomført mer enn 200 innovative workshops med ledere og medarbeidere i alle sektorer av norsk arbeidsliv.
Klikk her for uforpliktende kontakt!

Les hele artikkelen «Strategies for Learning from Failure» av Amy C. Edmondson i Harvard Business Review,
og artikkelen 8 Companies That Celebrate Mistakes.

Similar Posts