– Sansen for humor er en ferdighet som hjelper oss å mestre stress, frustrasjoner, ubehag og andre daglige problemer.
– Sigmund Freud.
Humor har en øyeblikkelig stressreduserende virkning du aldri kan få av en pille. Når du ser at tidsplanen ryker for prosjektet ditt dagen før det skal være ferdig fordi arbeidet er blitt mer omfattende enn du trodde, du har et sykt barn som venter hjemme og kollegaen din må slippe prosjektet i siste liten på grunn av andre presserende oppgaver, da øker panikken din og du løper rundt som en amfetamindopet hamster i løpehjul og er til slutt overbevist om at du ikke kommer til å overleve dette… Utover ettermiddag kommer en av kollegene med den avvæpnende galgenhumoristiske replikken, og latteren runger, skuldrene senkes og blodtrykket synker. I løpet av et nanosekund får du avstand til problemene og prosjektet, du greier å skille det vesentlige fra det uvesentlige, og du erkjenner at det faktisk finnes verre ting i livet – det siger innpå deg at du sannsynligvis kommer til å overleve denne dagen likevel, og du ser plutselig nye løsninger…
The biggest laughs are based on the biggest disappointments and the biggest fears.
– Kurt Vonnegut Jr
Mennesket er den mest komplekse arten på jorden, og vi lever i det mest kompliserte samfunnet noensinne. Vi er nødt til å bruke humor for å smøre de mellommenneskelige relasjonene og for å få distanse og pusterom til å takle alle interne og eksterne utfordringer vi møter. Bare tenk deg tilbake til gårsdagen på jobben: Minst én gang i løpet av arbeidsdagen, sannsynligvis flere, brukte du og alle kollegaene dine humor – et artig øyekast, en morsom kroppsbevegelse, en gøyal replikk – som ga den lille pausen fra stresset og alvoret og som samtidig styrket de sosiale båndene.
Humor og latter gjør at vi som enkeltmennesker takler vanskelige situasjoner, press og problemer bedre. For en organisasjon betyr dette at den samlede evnen til å møte utfordringer og usikkerhet i omgivelsene vil styrkes med medarbeidere som har evne til selvironi og til å se det humoristiske i det problematiske og endog tragiske. En virksomhet med en slik intern kultur er rustet til å møte ubehagelige og overraskende utfordringer mer konstruktivt, med raskere og bedre løsninger og mindre frustrasjoner. Det er kort og godt svært lønnsomt å sørge for mye humor i organisasjonen.
Og så har medarbeiderne det morsomt i tillegg.
«Stress hater humor»
– Komiker og forfatter Freddy Kjensmo treffer spikeren på hodet.
Legene Rod A. Martin og Herbert M. Lefcourt ved universitetet i Ontario, Canada, studerte sammenhengen mellom humor og evnen til å tilpasse seg store og stressende utfordringer i livet. Forsøkspersonene gikk gjennom fire tester som skulle måle den humoristiske evnen under ulike forhold. Tre av fire tester viste at de som verdsatte humor høyest, også var de som best taklet anspenthet og alvorlige personlige problemer. Dr. Annette Goodhart, en psykolog i Santa Barbara, fant at med humor konfronterer man sine personlige problemer på en mer avslappet og kreativ måte.
Mentalt er latter det motsatte av stress. Begge kan være reaksjoner på at ting ikke går slik vi ønsker de skal. Men med humor opplever vi ikke ubalansen som truende, slik det føles når vi er stresset.
Under Hitlers bombing av London hang det over hele byen skilt på bombede bygninger om at butikker var «Åpen som vanlig». En butikk som bare så vidt hadde én vegg igjen, hadde hengt opp skiltet «Mer åpen enn vanlig». Humor som dette hjalp sannsynligvis engelskmennene til å holde motet oppe og stå sammen i kampen for å overvinne Hitler.
Vil du vite mer om humorens positive virkninger på enkeltpersoner og organisasjoner, på bedriftskultur, kunde-/brukerfokus og resultater – og hvordan dere kan skape enda mer humor og begeistring på din arbeidsplass?
Klikk her for en uforpliktende forespørsel om foredrag eller workshop for ledere og medarbeidere.
Fra boken «Latterlig Lønnsomt» av Trond Haugen og Jon Morten Melhus