Svømte gaffa-selgerne til suksess
Lekne veddemål er en smart måte å inspirere et team til å nå målet. Jack Kahl var administrerende direktør i selskapet Manco, som produserte gaffa-tape og laget det legendariske merkenavnet «Duck tape». Han forstod at det ikke var motiverende nok for selgerne bare å sette nye og større mål hvert år. Han kom derfor opp med en kreativ utfordring til salgsteamet: Hvis de nådde salgsmålet, ville han svømme over dammen utenfor kontoret. Hvis de ikke nådde målet, måtte hele salgsteamet svømme over dammen. En svømmetur høres kanskje enkelt ut, men vannet i en dam i Ohio i oktober kan skremme selv en eskimo.
Denne svømmeturen for sjefen – eller salgsteamet – skapte så mye oppmerksomhet at det etter hvert ble en årlig aktivitet for hele selskapet, og til med innbyggerne i distriktet rundt kom for å overvære begivenheten.
Morsomt – og sannsynligvis effektivt.