Bok om suksesskriterier for toppfotballklubber
Ny bok om suksesskriterier for god drift og gode sportslige resultater i fotballklubber i toppdivisjonene:Vi stiller to sentrale spørsmål:
• Hvorfor fotballklubber – styrer, trenere, daglig ledere og deres supportere – tar langt flere dårlige beslutninger enn næringslivet ellers gjør.
• Hvorfor så mange fotballtrenere ikke bruker kunnskap om ledelse og å bygge opp gode team og organisasjoner som skaper fremragende resultater.
Litt om bakgrunnen:
- For to år siden skrev og utgav vi boken «Sykt bra – Resepten
på friske sykehus», med cases og teori omkring god drift og ledelse av sykehus og helseinstitusjoner. Vi presenterte her kritiske suksessfaktorer for hvordan sykehus lykkes helsemessig, styrker pasientsikkerhet, sikrer økonomisk stabilitet og skaper gode rammebetingelser for både pasienter og medarbeidere. Involverende ledere var en fellesnevner i alle de de vellykkede virksomhetene vi møttes.
- I 2010 skrev og utgav Melhus i samarbeid med Pernille Dysthe en bok om ledelse i skoleverket, «Riktig rektor?», hvor vi intervjuet ledere i gode norske barne,- ungdoms- og videregående skoler, for å se på hvilke faktorer som skaper gode skoler for samfunnet, lærere, elever og foreldre. Vi så at god ledelse – leadership, ikke management – var en nøkkelfaktor for skolene som lykkes.
- Tidligere har Melhus sammen med Trond Haugen også også skrevet bøkene «Latterlig lønnsomt», «Begeistring!» og «Lure ledere».
I denne nye boken ønsker vi å vise gode eksempler på vellykket drift og kultur i fotballklubber, og utdype dette ytterligere med suksesskriterier for å lykkes i denne sektoren, og hvorfor en del klubber ikke lykkes på sikt. Vi har denne våren intervjuet en rekke nøkkelpersoner i eller med tilknytning eller innsikt i fotballsektoren, og med daglig ledere/styreledere i bl. a. Rosenborg, Molde, Lillestrøm, FFK, Sarpsborg 08, Mjøndalen og Strømsgodset, og vi har nå begynt å intervjue trenere og andre nøkkelpersoner i og rundt fotballsektoren, bl. a. Åge Hareide, Geir Bakke, Stig Inge Bjørneby, Vegard Hansen, Nils Arne Eggen, Per-Mathias Høgmo, Ronny Deila, Kjetil Rekdal, Bjørge Stensbøl, Marit Breivik, m fl.
Vi ønsker å møte nøkkelpersoner i fotballsektoren for å høre deres tanker og erfaringer – som trener, daglig ledere, styreledere, spillere, ansatte i fotballorganisasjonene, mm – om suksesskriterier og kritiske faktorer for å lykkes med elitefotballklubber.
Intervjuobjektene får selvsagt godkjenne eventuelle uttalelser i boken før den går i trykken.Kort om oss:
Jon Morten Melhus er blant de fremste rådgivere i Norge når det gjelder betydningen av begeistring og begeistringsledelse for å skape gode resultater i offentlige og private kunnskapsvirksomheter. Han er utdannet siviløkonom fra NHH og har hatt lederstillinger i Den Norske Opera, Radio 1, «Mot i Brøstet», Stig og Stein Idélaboratorium AS m.m. og har også erfaring som entertainer. Hans bøker om begeistring og begeistringsledelse har solgt i nærmere 50 000 eksemplarer, og han er en av landets mest benyttede foredragsholdere. Les mer på www.begeistring.no.
Morten Eriksen-Deinoff har fasilitert scenario- og strategiprosesser for private og offentlige virksomheter i 25 år. Han er en meget erfaren rådgiver og kursholder innenfor endringsledelse, hensiktsmessig lederatferd og muntlig kommunikasjon og har hatt over 20000 deltagere på sine samlinger med virksomhetstilpasset trening. Han har bakgrunn fra konsulentselskapene Mercuri International, Collegium Management Center og HumanEffect samt ledererfaring som strategidirektør i Posten Norge og mellomleder i Ford Motor Norge. Han er siviløkonom fra NHH og er Master of Management fra BI. Les mer på www.humaneffect.no.
Jon Morten Melhus & Morten Eriksen-Deinoff
[email protected] [email protected]Melhus Communication as – HumanEffect AS
Toftes gate 25N, 0556 Oslo, Norway
Tel 920 555 88 – 950 81 390